Skolan > Gymnasie­arbete

GYMNASIEARBETET, 100 poäng

Molekylverkstan samverkar med Nösnäsgymnasiet på flera olika sätt. Det gäller bl.a. gymnasiearbetet på 100 poäng där eleverna kan använda sig av Molekylverkstan som plattform. Vi har två olika områden för denna samverkan: pedagogisk inspiration och/eller fysisk installation. Handledare på Molekylverkstan är Catarina Lindfors, som ni kan kontakta om ni vill veta mer. Betygsätter gör elevens lärare på gymnasiet.

I förberedelserna för högskolestudier ingår att eleven tränar ett erfarenhetsbaserat och vetenskapligt grundat arbetssätt. Det handlar till exempel om att eleven successivt utvecklar förmåga att planera, genomföra och utvärdera arbeten och att ge, beakta och värdera respons. Det handlar också om att eleven utvecklar sin problemlösningsförmåga och lär sig förhålla sig kritiskt och självständigt till källor. I högskoleförberedelsen ingår dessutom att eleven utvecklar sin kommunikationsförmåga, såväl skriftligt som muntligt. När det blir dags att genomföra gymnasiearbetet och visa upp sina kunskaper, ska alltså eleven vara redo och ha med sig de verktyg som behövs.

Naturvetenskapsprogrammet
Gymnasiearbetet ska utgå från de centrala kunskapsområden som beskrivs i examensmålen för naturvetenskapsprogrammet. Dessa är: naturvetenskap och matematik.
målen för gymnasiearbetet för naturvetenskapsprogrammet

Teknikprogrammet
Gymnasiearbetet ska utgå från de centrala kunskapsområden som beskrivs i examensmålen för teknikprogrammet. Dessa är: teknik, teknisk utveckling, teknikens roll i samspelet mellan människa och natur med hänsyn till hållbar utveckling samt fysik, kemi och matematik med fokus på tekniska processer.
målen för gymnasiearbetet för teknikprogrammet